
Tijdens deze interactieve masterclass leer je alles over e-textiles: hoe ze werken, wat je ermee kunt en hoe je ze zelf kunt maken. Onder begeleiding van Michelle Vossen ga je aan de slag met je eigen e-textile experiment, waarin handwerk en technologie samenkomen. Je gaat aan de slag in de pop-up breiwerkplaats in de Showroom van CODA ExperienceLab, in de expositie ctrl+KNIT. Hier brei je met de breimachine of punnik je een e-texile experiment om vervolgens interactieve elementen toe te kunnen voegen.

Je leert hoe je stoffen kunt breien die reageren op aanraking of beweging. Dat doen we door afwisselend niet-geleidend materiaal (zoals wol of katoen) en geleidend garen (zoals draad met roestvrij staal of koper) te combineren in strepen of blokken. De geleidende delen verbind je met elektronische componenten, zodat je bijvoorbeeld geluid kunt maken door aanraking. Ontdek hoe verschillende experimenten invloed hebben op interactie. Door te spelen, maken en creëren ontstaat er een interactief element waarmee je onder andere muziek kan maken.
Let op: de masterclass, garen en jouw breiwerk zijn inbegrepen, eventuele elektronische componenten kunnen later aangeschaft worden.
E-textiles, of elektronisch textiel, zijn stoffen waarin elektronische onderdelen zoals sensoren en LED verwerkt zijn. Met e-textile sensoren kun je aanraking, druk of andere fysieke interacties met de stof meten en omzetten in data. Deze data kun je vervolgens gebruiken om motoren of LED aan te sturen, of om geluid en visuals te veranderen door de stof aan te raken. Zo ontstaat een unieke manier om te communiceren met digitale systemen.
Michelle Vossen is elektronisch textielontwerper, met haar werkpraktijk in Utrecht. Artisanale benaderingen van elektronica staan centraal in haar werk. Door met (handmatige) textieltechnieken zachte sensoren te maken van geleidende en isolerende materialen, onderzoekt ze hybride vormen van ambacht, textiel en technologie. Ze ontwikkelt speelse, interactieve interfaces met elektronisch textiel en elektronica. Dit resulteert in aanraakbare objecten, installaties en textiele oppervlakken waarmee je bijvoorbeeld muziek kunt maken of machines kunt aansturen. Daarnaast verkent ze nieuwe vormen van samenwerking tussen mens en machine door tools en machines te hacken of zelf te bouwen.