All that glitters

van
11.07.2021
t/m
21.11.2021

All that glitters

Spectaculaire modesieraden uit de collectie Jozef Wiggers

CODA verwierf in 2016 een groot deel van de collectie modesieraden van Jozef – Joop – Wiggers (1937-2017). Wiggers was niet alleen grafisch ontwerper, schilder en uitgever van Jan, Jans en de kinderen, maar ook een hartstochtelijk verzamelaar en een groot liefhebber van mooie dingen. Tijdens een van zijn vele bezoeken aan boekenbeurzen ontdekte hij boeken over modesieraden. Het markeert het begin van zijn verzameling en zijn passie voor het modesieraad. Zijn verzameling is niet alleen de ‘afdruk’ van een persoonlijk verhaal, maar geeft ook een uniek beeld van de ontwikkeling van het modesieraad. CODA Museum toont van 11 juli tot en met 21 november 2021 de hoogtepunten uit deze bijzondere, particuliere collectie.

Het modesieraad wordt aan het begin van de twintigste eeuw populair als ontwerpers als Coco Chanel en Elsa Schiaparelli het idee doorbreken dat sieraden synoniem zouden moeten zijn aan goud, zilver en edelstenen. Coco Chanel schroomt niet om echte parels en de synthetische variant te combineren. Het drukt niet alleen de prijs van het sieraad, maar maakt het ook toegankelijk voor een grotere groep mensen. Zo verschuift het sieraad van statussymbool naar fashion statement en expressiemiddel. De term modesieraad, of costume jewellery in het Engels, wordt gebruikt voor sieraden die niet vervaardigd zijn van edelmetalen en edelstenen, maar bijvoorbeeld op het gebied van vormgeving, vanwege hun intrinsieke kwaliteit of als representanten van een tijdvak van waarde en betekenis zijn.

In de tentoonstelling

Oorclips en halsketting van Joseff of Hollywood, collectie CODA | Foto: Sushilla Kouwen

Collier van Iradj Moini | Foto: Sushilla Kouwen

Oorclips, armband en broche van Chanel, collectie CODA | Foto: Sushilla Kouwen

Halsketting en oorclips van Miriam Haskell, collectie CODA | Foto: Sushilla Kouwen

Modesieraden

Omdat de nadruk bij het modesieraad veel minder ligt op het pronken met goud, parels en edelstenen, hebben ontwerpers alle ruimte om te experimenteren en uit te pakken met kleur, grootte en vorm. Coco Chanel ontwierp met haar goede vriend Fulco di Verdura sieraden met het Maltezer kruismotief, gebaseerd op het oude symbool van de kruisridders. Door de twee wereldoorlogen werden edelstenen en diamanten schaars en nam het gebruik van geslepen glas, met name uit Oostenrijk en Tsjechië, een vlucht. Swarovski begint in de jaren vijftig te experimenteren met nieuwe afwerkingen voor hun glazen kristallen. Een voorbeeld is de aurora borealis; een regenboogachtige afwerking die Dior veelvuldig zou gebruiken in hun modesieraden.

Hollywood

Onder invloed van Hollywoodfilms worden modesieraden in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw ongekend populair. Ruim vertegenwoordigd in de Wiggers collectie zijn de sieraden van Joseff of Hollywood. Met het witte doek in het achterhoofd ontwikkelde ontwerper Eugene Joseff het ‘Russische goud’; een metaal dat niet erg glimt en daarmee beter geschikt was voor film. Joseff deed voor de films waaraan hij meewerkte onderzoek naar de historische periodes waarin de films zich afspeelde. Een voorbeeld is de wereldberoemde film Cleopatra met Liz Taylor in de hoofdrol. De Egyptische motieven uit deze film werden razend populair. Historische invloeden zijn ook terug te zien in het hedendaagse sieraadontwerp. Een goed voorbeeld is de recente revival van het modehuis Schiaparelli onder de Amerikaanse ontwerper Daniel Roseberry.

 

Gefascineerd door de schoonheid en creativiteit van de ontwerpen ontwikkelde Joop Wiggers een voorliefde voor de sieraden van Chanel, Dior, Miriam Haskell en Rebajes. Hij bezocht veilingen en was vaste klant in vintagewinkels en juwelierszaken. Zo ontstond in de loop der tijd een unieke particuliere verzameling die een overzicht geeft van ontwikkelingen van het modesieraad.

Over Joop Wiggers

Joop Wiggers (1934-2017) was de uitgever van Jan, Jans en de kinderen en een goede vriend van Jan Kruis, geestelijk vader van dit bekende Nederlandse stripgezin. Wiggers groeide op in Den Haag en was een creatief kind. Zijn vader werkte bij een drukkerij en van de papieren afsnijdsel die hij mee naar huis bracht, knipte Joop letters zodat hij op de vloer woorden en zinnen kon uitleggen. De buurman van het gezin Wiggers, tevens kunstschilder, meende dat de tekenacademie een goede plek zou zijn voor de jonge, creatieve Joop. Joop nam het advies aan en volgde een opleiding tot grafisch ontwerper. Hij ontmoette Jan Kruis in het begin van de jaren zestig en samen werkten ze bij reclamebureau Van Maanen aan campagnes voor Shell, DAF en Porsche. Medio jaren zestig besloot Wiggers het reclamebureau te verlaten en als freelancer verder te gaan. In die hoedanigheid ontwierp hij campagnes, illustreerde hij kinderpagina’s voor tijdschriften en maakte hij posters voor kinderen die hij in eigen beheer liet drukken. Deze posters werden in 1971 bekroond met ‘Le prix l‘Européen de faon d’or’ die hij in Monaco uit handen van prinses Gracia ontving. Zijn vrije uren besteedde hij graag achter het schildersezel. Met zijn vrouw Beppie krijgt hij 2 zonen.