Corporate Offsite Dwelling A
van
11.09.2022
t/m
04.12.2022
11.09.2022
04.12.2022
De nieuwe museale werkplek
De manier waarop we werken en waar we dat doen is door de coronajaren drastisch veranderd. Aanwezigheid op kantoor is niet meer vanzelfsprekend en hybride werken is voor veel werknemers en werkgevers de nieuwe norm. De beeldende kunst die door bedrijven in de afgelopen decennia verzameld is en wanden en vergaderkamers siert, hangt er nu soms verlaten bij. Wat is de rol en functie van die bedrijfscollecties en wat betekent beeldende kunst nog voor werknemers? Jelmer Wijnstroom, winnaar van de vierde editie van de VBCN OPEN curatorenprijs, onderzoekt dit door met de tentoonstelling Corporate Offsite Dwelling A een derde werkplek te creëren in CODA Museum. Van 11 september tot 4 december 2022 kun je dagelijks komen werken op een unieke plek omringd door topstukken uit Nederlandse bedrijfscollecties.
Jelmer Wijnstroom presenteert in CODA Museum niet alleen een verrassende selectie beeldende kunst uit bedrijfscollecties, maar verandert ook context en omstandigheid door naast het kantoor en de thuiswerkplek een derde werkplek in het museum te creëren. Centraal in dit concept staan vragen over de betekenis van bedrijfscollecties als de omstandigheden veranderen. Missen medewerkers de kunstwerken die ze voor corona gewend waren dagelijks op kantoor te zien? Welk effect heeft de gewijzigde situatie op medewerkers en hoe beïnvloedt de gewijzigde situatie de betekenis van de bedrijfscollectie? En wat gebeurt er als we – in het museum – een derde werkplek met beeldende kunst uit bedrijfscollecties creëren? Hoe verhoudt kunst zich tot de omgeving en de bezoeker? Krijgt de kunst uit de bedrijfscollecties een nieuwe betekenis? Het antwoord op deze vragen kunnen bezoekers zelf formuleren door te komen werken in CODA Museum.
Beeld: Gijs Assmann, Wraakveulen (II), 2013, ijzer, glas, leren zadel, jute, textiel, knopen, Aegon Art Collection
Titel van de tentoonstelling
De titel van de tentoonstelling, Corporate Offsite Dwelling A, komt voort uit ‘offsite meeting’; een fenomeen dat overgewaaid is uit Amerika en een einde maakt aan vergaderen in saaie kantoren met kannen koffie en slappe broodjes kaas. Uitgangspunt en streven is elkaar in een inspirerende omgeving of op een nieuwe locatie te ontmoeten zodat creativiteit gaat stromen, gesprekken anders verlopen dan aan de vergadertafel en teams uiteindelijk beter presteren. ‘Offsite’ heeft in de context van deze tentoonstelling ook betrekking op beeldende kunst uit de bedrijfscollecties die op een andere plek – offsite – dan gewoonlijk getoond wordt. Daarnaast is de tentoonstelling een ander, nieuw onderkomen voor flexwerkers en kunstliefhebbers. De titel suggereert daarnaast ook een vervolg, want hoe zou Corporate Offsite Dwelling B eruit kunnen zien?
Jelmer Wijnstroom en Willem de Haan
Jelmer Wijnstroom (Haarlem, 1993) werkt als curator, kunsthistoricus en redacteur. Hij studeerde kunstgeschiedenis en behaalde een master museumconservator aan de Universiteit van Amsterdam. Hij realiseerde diverse tentoonstellingen voor musea, presentatie-instellingen en galeries.
Wijnstroom won de vierde editie van de VBCN OPEN curatorenprijs met zijn tentoonstellingsconcept Corporate Offsite Dwelling A. De nieuwe werkplek in CODA Museum wordt vormgegeven door kunstenaar Willem de Haan (Apeldoorn, 1996). De Haan voegt op overtuigende wijze elementen toe aan herkenbare situaties. Zijn ingrepen hebben een sculpturaal karakter en oefenen direct invloed uit op alledaagse situaties. Willem de Haan behaalde zijn Bachelor Fine Art in 2017 aan ArtEZ - University of the Arts. Voor Corporate Offsite Dwelling A in CODA Museum bezochten Jelmer Wijnstroom en Willem de Haan VBCN bedrijfscollecties om een beeld te krijgen van iconische kantoorelementen en om een unieke werkplek te kunnen bouwen die tegelijkertijd een kunstwerk is en kunstwerken huisvest.
Kantoordecor als sculptuur
Voor deze tentoonstelling heeft beeldend kunstenaar Willem de Haan kantoorsculpturen ontwikkeld. Hij verplaatst privé contexten waarin kunstwerken hangen naar een andere ruimte. De sculpturen nemen de vorm aan van decors, die schijnbaar rechtstreeks uit kantoorgebouwen zijn uitgezaagd en vervolgens met een grote takelwagen in de tentoonstellingsruimte zijn geplaatst. De decors bieden de kans om de kunstwerken in hun oorspronkelijke context te ervaren.
VBCN OPEN curatorenprijs
De Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) is een onafhankelijk non-profit kennisnetwerk voor Nederlandse bedrijven en (semi)publieke instellingen met een kunstcollectie. De VBCN OPEN is een driejaarlijkse curatorenprijs ingesteld door de VBCN om hedendaagse tentoonstellingsmakers een platform te bieden. De winnaar ontvangt een geldprijs en mag het door hem of haar ingediende tentoonstellingsconcept uitvoeren. De jury koos uit alle inzendingen unaniem voor het concept van Jelmer Wijnstroom, mede vanwege de actualiteit en de verrassende vanzelfsprekendheid. Juryvoorzitter Philippien Noordam: “De jury heeft ditmaal de voorkeur gegeven aan een idee dat direct tot de verbeelding spreekt, aansluit op het tijdsbeeld, aansprekend is voor CODA en de leden van de VBCN betrekt in de tentoonstelling.” De jury van deze vierde editie van de VBCN OPEN bestond naast Philippien Noordam (collectie Ministerie van Buitenlandse Zaken) uit Esther Vossen (kunstadviseur Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis), Els Drummen (curator CODA Museum), Steven van Teeseling (directeur Sonsbeek & State of Fashion), Hélène Webers (winnaar 3e editie VBCN OPEN en adviseur Cultuurcommissie gemeente Alkmaar), Anouk van Buuren (collectie Essent-Enexis) en Lianne Schipper (collectie Aegon).
Deelnemend kunstenaars / Participating artists
Daniëlle van Ark - Gijs Assmann - Wim Delvoye - Marlene Dumas - Gijs Frieling - Margi Geerlinks - Ad Gerritsen - Jan Hoek - Folkert de Jong - Rabi Koria - Tomáš Libertíny - Heidi Linck - Jan van Munster - Janine van Oene - Hester Oerlemans - Rory Pilgrim - Tommy Smits - Koen Taselaar - Marjan Teeuwen - Marthe Wéry - Iriée Zamblé