Orange the World: 16 dagen actie
van
25.11.2024
t/m
10.12.2024
25.11.2024
10.12.2024
25 november t/m 10 december | CODA Centrale Bibliotheek | Doorlopend tijdens openingstijden
Orange the World is de wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. De 16-daagse campagne vindt jaarlijks plaats van 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, tot 10 december, de Internationale Mensenrechtendag.
16 dagen actie
In CODA Centrale Bibliotheek is tijdens de actieperiode een thematafel ingericht met verschillende boeken met verhalen over vrouwen en/of meisjes die geweld meemaken. Er is een stand beschikbaar met informatie over wat je kunt doen wanneer je vermoedens hebt dat iemand die je kent te maken heeft met huiselijk geweld en/of partnergeweld.
Lezing Kirsten Regtop op zondag 1 december
Op zondag 1 december geeft Kirsten Regtop een lezing over huiselijk geweld doorbreken als omstander. Regtop studeerde in 2005 af als maatschappelijk werker. Toen zij in 2008 in Utrecht kwam te werken als outreachend-maatschappelijk werker kwam zij voor het eerst letterlijk in aanraking met huiselijk geweld. Omdat zij niet wist wat zij kon doen en ook merkte dat de kennis en de vaardigheden die zij nodig had niet bekend waren, is zij zich verder gaan specialiseren in de aanpak van huiselijk geweld. "Het was voor mij onverteerbaar dat mensen die in een huiselijk geweld-situatie zitten er zo alleen voor staan. Zij staan alleen omdat we het gesprek onvoldoende aan durven te gaan. Ik merkte bij mijzelf handelingsverlegenheid, maar ook bij mijn collega’s. Terwijl wij juist als maatschappelijk werker de vaardigheden en kennis zouden moeten bezitten om over onderwerpen in gesprek te gaan die zo precair liggen."
Er staan drie onzichtbare muren tussen slachtoffers van huiselijk geweld en omstanders. In de lezing van Kirsten bespreekt ze die drie muren en wat we kunnen doen om deze af te breken. Want als je het gesprek aangaat en deze muren weet te doorbreken, dan kan je sneller huiselijk geweld stoppen. Met deze boodschap wil ze zoveel mogelijk bedrijven en organisaties bereiken, juist ook organisaties waarbij dit mogelijk juist niet zo voor de hand ligt. In de lezingen komen zowel psychologische als sociologische processen die het doorbreken zo ingewikkeld maken aan bod.