Ted Noten – werk in opdracht
Ted Noten (1956) vertelde ooit in een interview dat hij bij voorkeur aangeduid wordt als ‘maker’. En dat past de ontwerper die niet houdt van hokjes en labels naar eigen zeggen ook het best: “Voor de een ben ik een kunstenaar, voor de ander een vormgever, maar ik noem mezelf liever een maker. Ik máák dingen.”
Ted Noten is ontegenzeggelijk grensverleggend in de keuze van zijn onderwerpen, materialen en zijn manier van werken. Hij staat bekend als maker van onconventionele creaties zoals tassen en sieraden waarvoor hij een dode muis, een snuf cocaïne, ringen, een parelketting en echte pistolen verwerkte in gegoten blokken acrylaat. Met de zijn serie Paper Replicas, gerealiseerd met de 3D printer en te zien in CODA Paper Art 2017, bracht hij een interessante discussie tot stand over het verschil tussen het originele werk en replica’s, originaliteit en de waarde en betekenis van kunst.
CODA gaf hem in 2024 de opdracht een nieuw collier te vervaardigen dat na realisatie opgenomen zou worden in de collectie. Hij ontwikkelde een concept waarbij het collier in meer dan een jaar tijd langzaam groeit omdat er telkens een nieuw element aan toegevoegd zal worden. Ted Noten: “Dit werk is ontstaan vanuit sentiment en nostalgie. Na een reis van enkele maanden door Europa realiseerde ik me toen ik thuiskwam hoe mooi het is om een huis te hebben. Van mijn kamerplanten heb ik een blad afgeknipt en dit bij een zilvergieter in massief zilver laten gieten. De tekening, gemaakt met zilverstift en die langzaam oxideert, geeft aan wanneer de volgende bladen toegevoegd worden.”
Ted Noten ontving in 2008 de Françoise van den Bosch Prijs en in 2019 ontwierp hij de Wilhelminaring, landelijke oeuvreprijs voor beeldhouwkunst, die dat jaar uitgereikt werd aan beeldend kunstenaar Tirzo Martha. Het werk van Ted Noten maakt deel uit van de CODA collectie en is vertegenwoordigd in museumcollecties en particuliere verzamelingen in binnen- en buitenland.
English
Ted Noten (1956) once remarked in an interview that he prefers to be referred to as a ‘maker’. According to the Noten, who has an aversion to rigid categories and labels, this title suits him best: “To some, I am an artist; to others, a designer, but I prefer to call myself a maker. I make things.”
Ted Noten is undeniably pioneering in his choice of subjects, materials, and working methods. He is known for creating unconventional objects such as bags and jewellery, incorporating materials and objects like a dead mouse, a pinch of cocaine, rings, a pearl necklace, and real guns encased in cast acrylic blocks. With his Paper Replicas series, realized using a 3D printer and exhibited at CODA Paper Art 2017, he sparked an intriguing debate on the distinction between original works and replicas, as well as the concepts of originality, and the value and meaning of art.
In 2024, CODA commissioned him to create a new necklace, which would be added to its collection upon completion. He developed a concept whereby the necklace would gradually grow over the course of a couple of years, with a new element being added periodically. Ted Noten: “This work emerged from sentiment and nostalgia. After several months of travelling through Europe, I realised, upon returning home, how beautiful it is to have a house. I cut a leaf from my plants and had it cast in solid silver. The drawing, made with silver ink that oxidises gradually, indicates when a new element will be added.”
Ted Noten was awarded the Françoise van den Bosch Prize in 2008, and in 2019, he designed the Wilhelminaring, the national lifetime achievement award for sculpture, which was presented that year to visual artist Tirzo Martha. Ted Noten’s work is part of the CODA collection and is represented in museum collections and private collections both nationally and internationally.